Sök:

Sökresultat:

33 Uppsatser om Sprćklig maktordning - Sida 1 av 3

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

?Sen försöker vi mest med att hÀr, hÀr pratar vi svenska? : En jÀmförande studie om interkulturalitet, flersprÄkighet och sprÄkutvecklande metoder i en relativt icke flersprÄkig förskola respektive en flersprÄkig förskola

VÄr studie Àr en jÀmförande studie mellan tvÄ förskolor, dÀr vi undersöker hur pedagoger i en flersprÄkig förortsförskola samt en relativt icke flersprÄkig centrumförskola förhÄller sig till interkulturalitet och flersprÄkighet i verksamheten och hur/om de arbetar för att stödja den. Detta har vi utfört genom en etnografisk inspirerad fÀltstudie dÀr vi observerar och utför sex kvalitativa forskningsintervjuer. Vi har valt att intervjua tre pedagoger frÄn vardera förskola, för att se om vÄra observationer stÀmmer överens med pedagogernas uttalanden i intervjuerna. Vi utgÄr ifrÄn vÄr teori för att hitta svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar i empirin. VÄra resultat visar att pedagogerna pÄ bÄda förskolorna uppfattade sin egen roll som viktigt i barnens sprÄkutveckling, men ingen av pedagogerna pÄ förskolorna hade nÄgra strategier att lyfta alla modersmÄl.

MAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmÄga, kön, sexualitet och subjektivitet

Sammanfattning:Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- ochsamlevnadsundervisning pÄ sÀrskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuellfunktionsförmÄga och intellektuell funktionsnedsÀttning i relation till sexualitet och kön.Studien försöker svara pÄ hur dessa kategorier stÄr i relation till varandra och hur dekan förstÄs som samkonstruera(n)de. Vidare undersöks diskurserna i relation till hurförestÀllningarna om intellektuell funktionsförmÄga, kön och sexualitet pÄverkarmöjlighet till subjektivitet för personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar ochvilka subjektspositioner som o/möjliggörs för dem.I en diskurs om intellektuell funktionsförmÄga som en linjÀr utveckling sÄgs hurförmÄgan att fatta egna beslut nedsattes just genom omgivningens förvÀntan pÄ en sÄdanoförmÄga hos personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar. Detta fickkonsekvenser för personernas sexualitet och Àven möjlighet att forma en kÀnsla av etteget sjÀlv. Diskursen omöjliggjorde subjektspositioner som vuxen, förÀlder och Àvenhandlande sexuella subjekt. Dock visade informanterna pÄ motstrategier hos eleverna.I en diskurs om utsatthet bekrÀftades bilden av personer med intellektuellafunktionsnedsÀttningar som sexuellt utsatta, Àven om skillnader mellan könen blev tydliganÀr maktordningar om kön och funktionsförmÄga samkonstruerades.Genom att förstÄ elevernas intellektuella funktionsförmÄga som ett görande snarareÀn ett varande kunde informanterna nÀrma sig svÄrigheter som benÀmnandet innebar förde elever som inte sjÀlva sÄg sig som tillhörande kategorin.

Det modernistiska subjektsupproret : en undersökning av relationen mellan form och innehÄll i Karin Boyes Kris

FöremÄlet för min undersökning Àr Karin Boyes roman Kris och intentionen har varit att finna en nytolkning av den ofta biografiskt lÀsta texten. Syftet var att redogöra för hur romanen synliggör samtidens patriarkala maktordning som genomsyrar samhÀllets auktoriteter och reducerar det kvinnliga subjektet. Undersökningen har ocksÄ innefattat hur huvudpersonen Malin tar sig ur krisen genom att ÄterupprÀtta egenviljan och erkÀnna driften som en naturlig del av jaget.     Med utgÄngspunkt i textens litterÀra kvaliteter och med ett kritiskt feministiskt perspektiv har jag analyserat framstÀllningen av romanens kritiska tendens som ett uttryck för kvinnlig frigörelse. Malin genomgÄr en vÀrdemÀssig identitetskris vilket Àr romanens centrala tema och samtidigt en möjlig allegori över samtidens sociala omvÀlvningar. Krisen utgörs av en inre splittring dÀr uppbrottet frÄn traditionella och religiösa förordningar Àr den enda rÀddningen undan sjÀlvutplÄning.

Talet om nÀtverk hos nÄgra egenföretagare

Begreppet nĂ€tverk förekommer inom sĂ„vĂ€l forskarsamhĂ€llets begreppsvĂ€rld som inom litteratur som ser nĂ€tverk som en strategi för utveckling av individer, regioner, organisationer eller företag. Verbet ?att nĂ€tverka? finns i dag i var mans mun, och avser dĂ„ allt frĂ„n personliga kontaktnĂ€t till organisering av den lokala idrottsklubben. Är nĂ€tverk ett modeord som kommer att försvinna inom en snar framtid, eller kan intresset för nĂ€tverk sĂ€ga nĂ„got om vĂ„r samtid?Syftet med denna uppsats Ă€r att utveckla kunskap om talet om nĂ€tverk pĂ„ olika nivĂ„er.

En glÀdje att fÄ uppleva ord : FörskollÀrares konstruktioner av höglÀsningssituationen

I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi.

Vit maktordning i geografiÀmnet? : En diskursanalys av mellanstadiets geografilÀroböcker (1995-2009)

Uppsatsen omfattas av enlÀroboksanalys av sex geografilÀroböcker för mellanstadiet dÀrsyftet Àr att ur ett maktperspektiv studerabeskrivningar av svarta och vita amerikaner. Metoden somanvÀnds Àr kritisk diskursanalys och analysmaterialet bestÄr av bÄde text och bild. Analysen prÀglas av ettpoststrukturalistisktsamt konstruktionistisktperspektivpÄ etnicitetvilket stÀmmer vÀl överens med analysmetoden. Resultatet frÄn analysen visaratt lÀroböckerna lyckas olika bra med att förmedla nyanserade ochobjektiva beskrivningar avsvarta och vita amerikaner. NÄgra böcker problematiserarexempelvis européernasfördrivning av indianer i Amerika och beskrivereuropéer och indianer som lika delaktiga i stridigheterna.

"Got Skills...?" : En kvalitativ studie om kompetensutveckling baserat pa? StarCraft II

The use of computer games has grown exponentially in the past few years and StarCraft II is one of the most popular e-sports today, played by millions of people worldwide. This study investigates the game?s effect on skills, as perceived by the players of StarCraft II.The study was conducted by using an empirical survey and interviews. The skills being investigated were both physical and mental in their nature. The conclusion was that the majority of players perceived that their skills regarding reaction speed, multitasking, APM, analysis and strategy were increased the most, while there was a smaller change in social skills and language skills.

Maktens ideologier och sprÄk i svenska skolors vÀrdegrunder : - FrÄn Martin Luther till lokala likabehandlingsplaner

Syftet med studien Maktens ideologier och sprÄk i svenska skolors vÀrdegrunder Àr att systematiskt analysera innehÄllet i skriftliga dokument som kan sÀgas utgöra eller har utgjort vÀrdegrunder för allmÀnna svenska skolor. Resultaten visar att det finns en relativt tydlig koppling mellan den rÄdande maktordningen i samhÀllet och den vÀrdegrund som rÄder i allmÀnna svenska skolor. Detta tycks gÀlla oavsett historisk epok och oavsett vilka ideologier - religiösa eller politiska - de dominerande maktgrupperna föresprÄkar. AllmÀnna skolor kan sÄledes i hög grad ses som redskap för att reproducera, Äterskapa, makten hos för tillfÀllet dominerande samhÀllsgrupper och för att styra eleverna, samhÀllsmedborgarna, i önskvÀrd riktning..

SmÄ steg mot större sjÀlvstÀndighet

Syftet med denna studie var att undersöka samt kritiskt granska grunderna för förvarstagande enligt UtlÀnningslagen 10 kap. 1 §. Med diskursanalytisk utgÄngspunkt studerades förvarsbeslut i relation till samhÀllskontexten. Undersökningen fokuserade pÄ hur besluten motiverades, hur de förvarstagna och andra aktörer konstruerades i besluten samt vilka diskurser vi fann. Materialet bestod av 29 domstolsbeslut om förvar frÄn Migrationsdomstolen i Göteborg vilka analyserades med hjÀlp av kritisk diskursanalys och Faircloughs tredimensionella analysmodell.

Risk för avvikande En kritisk diskursanalys av beslut om förvar enligt UtlÀnningslagen

Syftet med denna studie var att undersöka samt kritiskt granska grunderna för förvarstagande enligt UtlÀnningslagen 10 kap. 1 §. Med diskursanalytisk utgÄngspunkt studerades förvarsbeslut i relation till samhÀllskontexten. Undersökningen fokuserade pÄ hur besluten motiverades, hur de förvarstagna och andra aktörer konstruerades i besluten samt vilka diskurser vi fann. Materialet bestod av 29 domstolsbeslut om förvar frÄn Migrationsdomstolen i Göteborg vilka analyserades med hjÀlp av kritisk diskursanalys och Faircloughs tredimensionella analysmodell.

Elevers upplevelse av skolans skillnadspraktik : Etnicitet och normer i en skola för alla

I en globaliserad vÀrld möts olika kulturer och etniciteter stÀndigt och kan ge upphov till en ojÀmlik maktfördelning. Rester av kolonialismen syns i vÄrt samhÀlle i den norm som den vite mannen representerar. Skolan Àr en mötesplats för mÀnniskor oavsett kön, kultur, klass eller etnicitet. Utan att medvetandegöra kategorisering ur ett maktperspektiv blir skolan endast en reproducerande institution dÀr den strukturella diskrimineringen fÄr rÄda. Vi har för avsikt att uppmÀrksamma skillnadspraktiken utifrÄn etnicitet med avseende pÄ synliggjorda normer.

I första hand mÀnniska : En intersektionell analys av fyra berÀttelser om att komma ut som lesbisk med muslimsk bakgrund

The aim of the study is to analyse the stories of four homosexual women with Muslim backgrounds about coming out as homosexuals, from an intersectional perspective. The experience of coming out as lesbian and the intersectionality are related to different social contexts. The homosexuality becomes a problem in connection to family and countrymen while the Muslim background becomes more of a problem in relationships. Heteronormativity and gender system appear to be cooperating systems of oppression.These women don?t describe themselves as oppressed, but potential oppression is still something that influences their lives.

Digitaliseringens pÄverkan pÄ musikproducentens arbete

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

Genrebredd, jaha vad betyder det dÄ? : En intervjustudie om genrebredd pÄ estetiska program med uttalad genreinriktning

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

1 NĂ€sta sida ->